Morgenmadsproblemer

16. juli 2015

Alder:
3 år, 7 mdr.

Morgenmadsproblemer

Hej Helen,

Jeg har et par spørgsmål vedr min store dreng på 3,5 år.

Det ene går ud på hans spisevaner. Han spiser ingen morgenmad! Når det er hverdag og han skal i børnehave, spiser han max en skefuld yoghurt og et enkelt hindbær fx. Også et glas mælk. Jeg tilbyder ham forskellige ting. Alt lige fra rugbrøds mad, müsli, ristet bolle med mørk pålægschokolade, havregrød med bær, frugt, han spiser intet! Og i hans børnehave får de ikke formiddagsmad. De har prøvet det af, men pædagogerne siger at ingen af børnene er interesseret i det. Også er der lang tid til frokost Kl 11. Vi spiser morgenmad Kl 7-7.30.

Når det er weekend og han sover lidt længere end han plejer, får han også "lov" til at sidde lidt længere tid og vågne og se fjernsyn inden vi laver morgenmad. Men heller ikke her vil han spise noget! Overhoved! Så spiser han først frokost ved 11 tiden. Til gengæld spiser han så rigtig meget her.

Skal jeg bare acceptere ...

Annonce

... at det er sådan han er indrettet? Eller kan jeg gøre noget for stimulere hans morgensult? Jeg synes egentlig ikke at jeg presser ham. Men ofte bliver jeg frustreret over at sende min dreng afsted i børnehave uden morgenmad i maven :(

Det andet er hans "sut". Han har en musse-nusseklud med musehoved og to arme. Og armene bruger han som sut. Og det har han gjort lige siden han var 8 mdr. Tandlægen sagde ved 3 års tjekket at "sutten" sku ryge aller senest ved 3,5 års alderen så hans tænder ikke bliver skæve. Men hvordan gør man lige det? Ikke nok med at det er hans sut, men det er samtidig en putte/nusseklud han har haft fra spæd. Hvordan tager man lige sådan en fra ham? Han har en anden bamse, Ugle, som også er en del af hans putte og sove rutiner. Han sover ikke til middag mere. Og vil også sige at hans forbrug af "sutten" er blevet mindre. Men synes den er svær, netop fordi "sutten" også er ynglingsbamsen.

God sommer :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger