Brev:
Morgenmadsproblemer
16. juli 2015
Alder:
3 år, 7 mdr.
Morgenmadsproblemer
Hej Helen,
Jeg har et par spørgsmål vedr min store dreng på 3,5 år.
Det ene går ud på hans spisevaner. Han spiser ingen morgenmad! Når det er hverdag og han skal i børnehave, spiser han max en skefuld yoghurt og et enkelt hindbær fx. Også et glas mælk. Jeg tilbyder ham forskellige ting. Alt lige fra rugbrøds mad, müsli, ristet bolle med mørk pålægschokolade, havregrød med bær, frugt, han spiser intet! Og i hans børnehave får de ikke formiddagsmad. De har prøvet det af, men pædagogerne siger at ingen af børnene er interesseret i det. Også er der lang tid til frokost Kl 11. Vi spiser morgenmad Kl 7-7.30.
Når det er weekend og han sover lidt længere end han plejer, får han også "lov" til at sidde lidt længere tid og vågne og se fjernsyn inden vi laver morgenmad. Men heller ikke her vil han spise noget! Overhoved! Så spiser han først frokost ved 11 tiden. Til gengæld spiser han så rigtig meget her.
Skal jeg bare acceptere at det er sådan han er indrettet? Eller kan jeg gøre noget for stimulere hans morgensult? Jeg synes egentlig ikke at jeg presser ham. Men ofte bliver jeg frustreret over at sende min dreng afsted i børnehave uden morgenmad i maven :(
Det andet er hans "sut". Han har en musse-nusseklud med musehoved og to arme. Og armene bruger han som sut. Og det har han gjort lige siden han var 8 mdr. Tandlægen sagde ved 3 års tjekket at "sutten" sku ryge aller senest ved 3,5 års alderen så hans tænder ikke bliver skæve. Men hvordan gør man lige det? Ikke nok med at det er hans sut, men det er samtidig en putte/nusseklud han har haft fra spæd. Hvordan tager man lige sådan en fra ham? Han har en anden bamse, Ugle, som også er en del af hans putte og sove rutiner. Han sover ikke til middag mere. Og vil også sige at hans forbrug af "sutten" er blevet mindre. Men synes den er svær, netop fordi "sutten" også er ynglingsbamsen.
God sommer :)